Askiburgion-logo
+420 731 128 235
Hlavní stránka   »   Vodopády   »   Borový vodopád

Borový vodopád

K jednomu z nejkrásnějších vodopádů v celých Jeseníkách se v současné době už dostaneme po turistických značkách a tak je tato přírodní pozoruhodnost snadno dostupná nejširší veřejnosti. Z Koutů nad Desnou je to po zelené značce a k zastávce busu u mostu - (doporučuji sem popojet autobusem) - 2.5 km. Zde pro další cestu zvolíme turist.značení v barvě modré a necháme se jím vést po silničce vpravo. Komunikace vede ke spodní nádrži Dlouhých strání, my po ní půjdeme asi 2.5 km podél bouřlivého toku Divoké Desné, vlevo máme výhled na skalnaté bradlo ve stráni - Sokolí skálu. Na rozcestí Pod Medvědí horou hlavní značku opustíme, po vyznačené odbočce k vodopádu - (1 km) - zabočíme přes most vpravo a roklinatým údolím překrásného Borového potoka stoupáme nahoru. (Asi po 0.5 km odbočuje vlevo do stráně lesní cesta. Kdybychom se po jejích zákrutech vydali 1 km nahoru do prudkých svahů Tupého vrchu (1123 m), dostali bychom se na velice hezkou vyhlídku. Z ní by se nám otevřel pohled na vrchol Medvědí hory (1160 m), který pokrývají mohutná skaliska a za nimi bychom spatřili "větřáky" zdejších větrných elektráren.)

Borový vodopád1

My ale pokračujeme dále proti proudu Borového potoka, stoupání je už strmější a také potok tu má větší spád. Jeho koryto vyplňují kameny a balvany, které voda překonává skoky v četných kaskádách a menšími vodopádky. To už ale vcházíme do řídkého lesíka a vpravo ve svahu vidíme dlouhé pásy vysokých skal,které sem spadají ze svahů Medvědí hory. Najednou slyšíme rachotivé burácení vody a to už stojíme pod překrásným stupňovitým vodopádem, jehož nejvyšší "schod" má výšku 8 m. Krása tohoto přírodního fenoménu a i celého okolí je napopsatelná - vřele všem zájemcům doporučuji vidět toto místo na vlastní oči a hukot padající vody slyšet na vlastní sluchová ústrojí!! Při troše opatrnosti se dá stezičkou vystoupat vpravo nad vodopád pod skalní útesy a nakouknout do divoké neprostupné rokle potoka nad vodopádem. Vrchol horní nádrže Dlouhé Stráně je odtud vzdušnou čarou vzdálen jen asi 1.5 km.

Borový vodopád

Borový potok, jeden z přítoků Divoké Desné, se chlubí nejvyšším vodopádem na Šumpersku. Borový vodopád je jeden z nejhezčích jesenických vodopádů, který naleznete na jižních svazích masivu Dlouhých strání, které jsou díky přečerpávací elektrárně vyhledávaným cílem turistů.

Provozovatel

www.vodopady.info
GPS:
50,086589 17,158237

Další vodopádové lokality lze s bicyklem navštívit v centrální části Hrubého Jeseníku v okolí Koutů nad Desnou. Cyklisty oblíbené je zde údolí Divoké Desné, kudy vede asfaltová silnice a cyklotrasa č. 6 155 k dolní a horní nádrži přečerpávací elektrárny Dlouhé Stráně.

Nepojedete-li s klapkami na očích, všimnete si po necelých 3 kilometrech od sjezdu z hlavní cesty turistického rozcestníku ukazující slepou odbočku doprava k Borovému vodopádu. Jste-li trénovaní a máte-li horské kolo, můžete se pokusit jet po strmé a kamenité lesní cestě ještě asi 1 km m až na její konec.

Borový vodopád

Pak následuje už jenom úzký chodníček k vodopádu, který patří k nejhezčím v celé jesenické oblasti. V horním úseku vodní proud nejprve stéká po skále a pak volným pádem překonává převis. Po dopadu se tříští a opět stéká po šikmé skále.

Za vyššího vodního stavu se tvoří kousek pod hranou vodopádu pravé užší rameno, které se s hlavní vodní masou opět spojuje až u paty. Tento efekt výrazně přispívá ke zvýšení estetické hodnoty vodopádu. Pod hlavním stupněm, v úseku dlouhém asi 20 m, pokračuje potok soustavou peřejí a drobných kaskád.

Dolina v okolí vodopádu je v současnosti zbavena lesního porostu a vypadá mnohem smutněji než v dobách, kdy ji pokrývala souvislá bučina. I tak však patří k jedněm z nejpůsobivějších míst uprostřed Hrubého Jeseníku.

[turistika.cz, idnes.cz]

nahoru
sledujte nás
fb_icon inst_icon gp_icon

C) Ubytování v Jeseníkách. 2014 Všechna práva vyhrazena

Tvorba webových stránek Netsimple

Jedná se o zkušební verzi webu. Omluvte prosím případné chyby. Děkujeme.